Velkommen!

Hei og velkommen til min blogg om anime, spill, data, film og teknologi eller andre slike relaterte ting.

Alt skal være på norsk!

Hvis noen synes det er saker angående temaene som bør bli tatt opp er det bare å legge meg til på Skype eller Steam. (Tshakko)

Ha en fin stund!



Helligdager!

  • 31 desember (Nyttår)
  • 28 november (Leslie Nielsen)
  • 24 desember (Jul)
  • 17 mai (Nasjonaldag)
  • 14 februar (Valentine)
  • 1 april (Luredagen)

Populære innlegg!

onsdag 27. oktober 2010

The orphanage


Tenkte bare jeg skulle slenge inn en anmeldelse av ukens helgefilm.
Joa, blir en ny grøsser.

The orphanage (El orfanato) er en spansk film produsert i 2007 og regisert av Guillermo del Toro, som har laget flere storfilmer i det siste, blant annet Pan's Labyrinth (El laberinto del fauno), Hellboy 1 og 2, og var aktuell som regisør for Hobitten filmatiseringen i samarbeid med Peter Jackson. Filmen har vunnet flere priser blant annet Critics choice award for beste utenlandske film i 2008.


En familie på to foreldre, Laura og Carlos og adoptivsønnen Simón flytter inn i morens barndomshjem. Et barnehjem. Simón begynner å hevde at han har fått seg fem usynlige venner noe foreldrene oppfatter som et produkt av hans fantasi. Familien blir senere hjemsøkt av en kvinne som utgir seg for å være sosialarbeider, men står ikke oppført som det noensteds. Laura blir oppsøkt av en mystisk sekkemaskert gutt, og like etter forsvinner Simón uten spor. En storslått redningsaksjon misslykkes, og samtidig begynner familien å oppleve flere merkverdige og skrekkingytende hendelser. Langsomt begynner Laura å oppdage at dette barnehjemmet kanskje ikke er så tomt som de først gikk utifra, og en mørk og glemt fortid er i ferd med å oppklares...

Dette er en mesterlig laget film, som i tillegg til å være den beste grøsseren jeg har sett på lenge også står høyt på min liste over de beste thrillerene noensinne laget. Det er fint å se at det lages kvalitetsgrøssere fortsatt, men det kan se ut som du må forlate U.S.A for å finne de. Den står som et eksempel på at man ikke har behov for vanvittige spesialeffekter og flere liter blod og involler fykende rundt på settet for å lage en intens thriller, men snarere en god fortellerevne. Så godt er denne filmen laget at den til en hver tid virker drivende og nervepirrende, selv gjennom langstrekkelige dialoger (for det er en del dialog i den) og jeg så ikke på klokken én gang. Noe annet den skal ha ros for er at den ikke trenger alle disse bråe skrekkmomentene, som går igjen i en majoritet av, eller så å si alle moderne grøssere. Til tider når jeg har fått haugevis med zombier og øksemordere sendt opp i fjeset mitt i samhold med en høy lyd gjentatte ganger gjennom en film, hender det at jeg bare tenker for meg selv "Vil dere kutte ut med det der". Ja det er noen sjokkmomenter i denne filmen også, men ofte når de ikke er ventet, dominerer ikke filmen alt for mye, og er godt gjennomførte.

Gode kameravinkler og drivende musikk går igjen i filmen og setter deg i perfekt stemning. Regisøren gjør også en god jobb med å fylle ut historien gjennom filmen, et begrep som går igjen i gode krimfilmer. Du vil oppdage at du gjør oppdagelser gjennom hele historien og ved slutten har du en komplett handlingen, og på det punktet er du rett og slett fascinert.

For å føye inn den ene tingen som jeg oppfattet som negativt, så var starten litt langstrekkelig og du vet ikke helt hvilken retning filmen skal ta, men dette er å anse mer som en bagatell enn et sant minus, så jeg vil likevel vil gi filmen en femmer, en særdeles sterk femmer, denne bør du ikke gå glipp av...

Ta en titt på traileren:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar